Studia II stopnia

Pedagogika

Już od 340 zł za miesiąc

Czego nauczysz się w trakcie studiów?

Studia na kierunku Pedagogika umożliwiają przekazanie pogłębionej, wyspecjalizowanej wiedzy z zakresu dyscypliny tworzących podstawy teoretyczne programu, tj. pedagogiki oraz kształtowanie krytycznego i oryginalnego myślenia o jej przydatności oraz kształtowanie aktywnej postawy wobec problemów etycznych i społecznych działalności opiekuńczo – wychowawczej i pedagogicznej, oraz zaangażowania i poczucia osobistej odpowiedzialności za podejmowane decyzje w środowisku pracy i poza nim. Koncepcja kształcenia na studiach  kierunku pedagogia uwzględnia przygotowanie absolwentów do rozwijania drogi zawodowej pedagogów w instytucjach wychowawczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, poprzez kształtowanie umiejętności projektowania i sprawnego wdrażania działań terapeutyczno – wychowawczych i dydaktycznych. Koncepcja kształcenia na studiach II stopnia uwzględnia oferowanie studentom uporządkowanej, podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu pedagogiki, podstaw kształcenia i wychowania, nurtów i systemów pedagogicznych, szkół, orientacji i strategii badawczych, fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji oraz wpływu kulturowych uwarunkowań na procesy edukacyjne, a także wiedzy o funkcjonowaniu wybranych systemów i instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i/lub terapeutycznych oraz o uczestnikach tej działalności oraz wiedzy specjalistycznej w zakresie wybranych zagadnień związanych ze studiowaną specjalnością.

Czas trwania: 4 semestry
Rodzaj studiów: studia II stopnia
Tryb studiów: stacjonarne i niestacjonarne
Uzyskany dyplom: magister pedagogiki

Opiekun merytoryczny kierunku: 
dr Eulalia Adasiewicz
eadasiewicz@san.edu.pl

Co wyróżnia Pedagogikę w SAN?

  • 85% studentek/studentów uzyskuje dodatkowe kompetencje oczekiwane na rynku pracy poprzez udział w projektach dofinasowanych z funduszy UE.
  • Studenci mają możliwość publikowania swoich badań naukowych w czasopiśmie Pedagogika rodziny wydawanym przez SAN.
  • Bardzo dobry kontakt z pracodawcami - studenci u pracodawców odbywają, wizyty studyjne, staże zawodowe, praktyki zawodowe i dyplomowe.
  • Studenci studiów I stopnia wykonują pracę licencjacką w postaci grupowego projektu dyplomowego powiązanego ze specjalnością i zainteresowaniami
  • Kadra o wysokim poziomie merytorycznym i metodycznym.

Specjalności

  • Resocjalizacja z socjoterapią
  • Diagnoza i terapia pedagogiczna

Specjalność „resocjalizacja z socjoterapią” przygotowuje absolwentów do pracy w instytucjach wychowawczych, poprawczych, resocjalizacyjnych, w tym w służbach mundurowych oraz instytucjach zajmujących się terapią uzależnień, a także działalnością profilaktyczną. Absolwent przygotowany jest również do pracy z osobami uzależnionymi, do prowadzenia terapii indywidualnej jak i zbiorowej. Specjalność pozwala studentowi na uzyskanie pogłębionej wiedzy z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej poszerzonej o praktyczne umiejętności z zakresu socjoterapii. Absolwent w toku studiów, które zorientowane są na zdobycie wiedzy oraz umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w działalności wychowawczej jest bardzo dobrze przygotowany do pracy z dziećmi i młodzieżą z problemami w prawidłowym funkcjonowaniu w relacjach społecznych.

Absolwent studiów II stopnia może znaleźć zatrudnienie w placówkach oświatowo – wychowawczych, placówkach resocjalizacyjnych, organizacjach oraz stowarzyszeniach charytatywnych i samopomocowych, klubach i świetlicach tworzonych przez lokalne społeczności oraz innych instytucjach wymagających wykształcenia pedagogicznego. Specjalności na kierunku „pedagogika” przygotowują także to prowadzenia własnej działalności gospodarczej, np. fundacji, indywidualnej praktyki czy placówki opiekuńczo-wychowawczej oraz innych inicjatyw z zakresu pracy wychowawczo-resocjalizacyjnych.

Specjalność „diagnoza i terapia pedagogiczna” przygotowuje do wykonywania zawodu pedagoga, terapeuty i pedagoga wczesnego wspomagania rozwoju w placówkach edukacyjnych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, poradniach specjalistycznych oraz w ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju. Uzyskane kwalifikacje umożliwiają podjęcie pracy diagnostyczno-terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym w szczególności z dziećmi (przedszkola) i uczniami z trudnościami w nauce czytania i pisania (dysleksja, dysgrafia, dysortografia), z trudnościami w nauce matematyki (dyskalkulia), a także wykazującymi szczególne uzdolnienia. Specjalność ta pozwala na nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii zaburzeń rozwojowych i trudności w uczeniu się. Absolwenci tej specjalności uzyskują kompetencje w obszarze rozwojowych i edukacyjnych trudności dzieci i młodzieży w zakresie projektowania pracy indywidualnej i grupowej dzięki poznanym narzędziom diagnostycznym, metodom, technikom i formom pracy terapeutycznej.

Absolwent studiów II stopnia może znaleźć zatrudnienie w placówkach edukacyjnych (szkołach, przedszkolach), ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju, organizacjach oraz stowarzyszeniach charytatywnych i samopomocowych, poradniach psychologiczno – pedagogicznych, poradniach specjalistycznych, gabinetach terapii pedagogicznej w instytucjach oświatowych oraz w organizacjach pozarządowych oraz innych instytucjach wymagających wykształcenia pedagogicznego. Specjalności na kierunku „pedagogika” przygotowują także to prowadzenia własnej działalności gospodarczej, np. fundacji, indywidualnej praktyki czy placówki opiekuńczo-wychowawczej oraz innych inicjatyw z zakresu pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Dlaczego warto?

Warto, bo studia bo studia na kierunku Pedagogika w Społecznej Akademii Nauk są:

  • bezpieczne i wysoce efektywne, powiększają poziom wiedzy i kształtują umiejętności niezwykle przydatne w pracy zawodowej jak i w codziennym życiu, spełniając wszelkie wymogi formalne związane nie tylko z samym kierunkiem studiów, ale również z zawodami, do których przygotowują,
  • dostosowane do rzeczywistości - uwzględniają dynamikę społeczną i najaktualniejsze wymagania rynku pracy, zawierają w programie najnowsze trendy i osiągnięcia pedagogiki, w tym rezultaty projektów międzynarodowych,
  • elastyczne - program kształcenia systematycznie konsultowany z instytucjami rynku pracy jest szybko dostosowywany do jego dynamicznie zmieniających się oczekiwań i potrzeb z uwzględnieniem zmian w obowiązujących przepisach zarówno normujących obszar oświaty, wychowania i opieki, resocjalizacji, profilaktyki społecznej, jak i służb mundurowych oraz instytucji pomocowych,
  • ukierunkowane na studenta - studenci sami mogą zgłaszać potrzeby dotyczące kształcenia w odpowiednich dziedzinach, mogą indywidualnie uzupełniać komponenty przygotowania pedagogicznego,
  • interdyscyplinarne - nie ukierunkowują w jednej tylko dziedzinie czy dyscyplinie, ale dzięki wprowadzeniu ciekawych, łączonych i rozszerzonych specjalności znacznie rozszerzają horyzonty dzięki programowi uwzględniającemu wiedzę i umiejętności z szeroko pojętej humanistyki (pedagogiki, psychologii, socjologii, filozofii, etyki, resocjalizacji, prawa, kryminologii, kryminalistyki, profilaktyki i readaptacji społecznej i in.),
  • naukowe - studenci mają możliwość uczestniczenia w poważnych badaniach naukowych, wyjazdów na stypendia zagraniczne, uczestniczenia w konkursach, projektach, aktywności w kołach naukowych, pisania artykułów naukowych i publikowania ich,
  • nowoczesne - są prowadzone przy użyciu nowoczesnych metod kształcenia takich jak: projekty, warsztaty czy e-learning,
  • przyjacielskie - zarówno kadra jak i studenci przywiązują dużą wagę do tego, aby studiowanie pedagogiki było przyjemne, odbywało się w sympatycznej, miłej, wręcz rodzinnej atmosferze, bo kto ma dać przykład zgodnego współdziałania jak nie obecni i przyszli pedagodzy,
  • przyjazne - studenci zawsze mogą zgłaszać swe problemy do opiekunów kierunku, mają jasno sprecyzowane zadania w całym toku studiów, znają opiekunów odpowiedzialnych za poszczególne składniki procesu studiowania zawsze dostępnych i gotowych pośpieszyć z pomocą,
  • wartościowe - dają „humanistyczny szlif”, ponieważ ich program jest przepełniony ideami i wartościami współczesnej humanistyki,
  • wysokiej jakości - kadra naukowa to specjaliści w swoich dziedzinach, będący pracownikami SAN, jak i wysoce cenionymi i doświadczonymi specjalistami z instytucji państwowych, w tym służb mundurowych.

Instytucje ściśle współpracujące

  • Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego
  • Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Młodzieży
  • Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 4
  • Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy nr 3
  • Szkoła Podstawowa Łódzkiego Stowarzyszenia Oświatowego
  • Społeczna Szkoła Podstawowa Towarzystwa Oświatowego „Edukacja” w Łodzi
  • Szkoła Podstawowa nr 34 w Łodzi
  • Szkoła Podstawowa nr 81 w Łodzi
  • Szkoła Podstawowa nr 111 w Łodzi
  • Komenda Wojewódzka Policji

Wykładowcy-praktycy

  • prof. dr hab. Iwona Chrzanowska 

    Pedagog, pedagog specjalny, pedagog wczesnoszkolny. Autorka ponad 150 publikacji z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej, edukacji dzieci i młodzieży, edukacji włączającej m.in.:

    • Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej (2019),
    • Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja (2010),
    • Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia (Kraków 2009).

    Autorka podręcznika akademickiego z zakresu pedagogiki specjalnej: Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności (2015, 2018, 2019), współredaktor monografii Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (2019).

    Ekspert, recenzent grantów naukowych Narodowego Centrum Nauki, ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Członek zespołu ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej ds. opracowania koncepcji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (2017-2019). Recenzent grantów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

    Redaktor naczelna czasopisma naukowego Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej (https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps ).

    Obecne zainteresowania naukowe: problematyka marginalizacji, wykluczenia edukacyjnego, edukacja włączająca, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; obciążenia zawodowe nauczycieli.

     - Autor książek o negocjacji w szkole, wieloletni nauczyciel – pedagog

  • dr hab. Beata Jachimczak prof. SAN

    Pedagog, pedagog specjalny. Pedagog w zakresie nauczania początkowego, pedagog specjalny w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), pedagogiki wspierającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

    Zainteresowania naukowe skoncentrowane na problematyce wychowania, kształcenia i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na zagadnieniach polityki oświatowej ukierunkowanej na budowanie systemu profilaktyki, opieki, wsparcia i edukacji (edukacja integracyjna, włączająca).

    W latach 1992 – 2005 była nauczycielką w Szkole Podstawowej z oddziałami integracyjnymi. Była autorką opracowania i realizatorką programu innowacyjnego dla integracyjnych klas 
    I-III. Założycielka oraz wieloletni członek zarządu Fundacji Pomocy Rodzinie OPOKA 
    w Łodzi, gdzie zajmowała się diagnoza i terapią dzieci i młodzieży.

    Od 1996 do chwili obecnej wykładowca akademicki: Uniwersytet Łódzki, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi, Społeczna Akademia Nauk w Łodzi, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu.

    Były ekspert MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych (powołany do pracy  w zespole przygotowującym koncepcje zmian w kształceniu, 2008-2009). W latach 2012-2015 Dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Łodzi. W latach 2015- 2017 Doradca Prezydenta Miasta Łodzi ds. oświatowych. Od 2018 Pełnomocnik Prezydenta miasta Łodzi ds. programów 
    i projektów edukacyjnych. Autorka wielu publikacji naukowych.

  • dr Bożena Zając prof. SAN

    Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, magister inżynier mechanik. Dziekan SAN ds. kierunku Pedagogika

    Ukończyła Studia Podyplomowe w zakresie orientacji i poradnictwa zawodowego (Uniwersytet Łódzki 1997). Posiada:

    • Certyfikat trenera nauczycieli w zakresie wdrażania metody projektów - University of Sheffield Program PHARE TERM – 1995,
    • Certyfikat potwierdzający uczestnictwo w kursie „Porównanie systemów kształcenia zawodowego w Holandii i Wielkiej Brytanii” Bilston Community College (Wielka Brytania) – 1996,
    • Certyfikat nr 319 Powiatowego Specjalisty Partnerstwa Lokalnego – wrzesień 2004 Instytut Współpracy i Partnerstwa Lokalnego Departament Pracy USA – 2004.

    Autorka programów nauczania, podręczników, poradników, pakietów edukacyjnych, modułowych programów kształcenia i szkolenia zawodowego. Swoje doświadczenie zawodowe rozwijała prowadząc wieloletnią współpracę z pracodawcami oraz podejmując działania w pozyskiwaniu środków z Programów PHARE i EFS. Była: ekspertem 
    w komisjach kwalifikacyjnych ds. awansu zawodowego nauczycieli, edukatorem kształcenia nauczycieli (MEN/1012E/411/2001), trenerem i doradcą ds. rynku pracy w Regionalnym Ośrodku Szkoleniowym Europejskiego Funduszu Społecznego, zastępcą koordynatora 
    w projekcie „Partnerstwo i współpraca na rzecz budowy nowoczesnego rynku pracy” oraz doradcą metodycznym i nauczycielem konsultantem w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.

    Jest promotorem licznych prac dyplomowych na studiach pierwszego i drugiego stopnia na kierunku pedagogika. Jest dyrektorem Biura Projektów, które realizuje liczne projekty dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego.

  • dr Eulalia Adasiewicz 

    Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii, mgr pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz Zarządzania oświatą. Od 2010 roku jest na stanowisku adiunkta 
    w Społecznej Akademii Nauk W Łodzi. Aktualnie pełni funkcję Prodziekana Wydziału Zamiejscowego SAN w Londynie do spraw pedagogiki. Jest opiekunem praktyk studenckich.

    W swojej karierze zawodowej była nauczycielem i dyrektorem szkoły podstawowej oraz przedszkola. Od kilku lat prowadzi również zajęcia ze słuchaczami Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Posiada więc oprócz wiedzy teoretycznej, również duże doświadczenie pedagogiczne o bardzo szerokim i zróżnicowanym zakresie. Autorka publikacji z zakresu metod wychowania, ich zastosowania i skuteczności m.in. Wpływy wychowawcze a psychologiczny mechanizm perswazji (2017), Skuteczność i skutki karania i nagradzania w wychowaniu w narracji uczniów szkół ponadgimnazjalnych (2016), Kary i nagrody we współczesnym wychowaniu rodzinnym i szkolnym w opinii młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych (2015). Współredaktorka monografii z zakresu pedagogiki rodziny, współorganizator – sekretarz konferencji naukowych organizowanych przez Instytut Pedagogiki SAN.

    Jej zainteresowania naukowe skupiają się w obszarze filozoficznych i psychologicznych podstaw nauczania i wychowania w aspekcie efektywności procesu dydaktyczno-wychowawczego. Uważa, że nauczycielowi niezbędna jest wiedza psychologiczna o uczeniu się człowieka, procesach motywacyjnych oraz o funkcjonowaniu osobowości, gdyż jest ona podstawą do prowadzenia działalności pedagogicznej.

    Wiedzę traktuje interdyscyplinarnie, stąd bardzo rozległe zainteresowania naukowe. Zajęcia ze studentami skoncentrowane są nie tylko na przekazywaniu wiedzy, ale również na poszukiwaniu związków między teorią, a praktyką pedagogiczną. Zainteresowania pozazawodowe związane są z rozwojem osobistym rozumianym jako kształtowanie kompetencji społecznych oraz osobowości.

  • dr Nell Stolińska-Pobralska 

    Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki – specjalność - historia wychowania.

    Zainteresowania naukowo badawcze oscylują wokół problematyki opieki nad dzieckiem w kontekście aspektów historycznych. A więc są to problemy swoistości form opieki całkowitej i częściowej występujące w Polsce w okresie międzywojennym, szczególnie społeczno–prawna sytuacja dziecka potrzebującego opieki oraz główne kierunki działań w publiczno–prawnej opiece nad dzieckiem.

    Zajmuje się także specyfiką form opiekuńczych występujących w mniejszościach narodowych tego okresu, z uwzględnieniem mniejszości niemieckiej, rosyjskiej i żydowskiej. Przedmiotem szczególnych zainteresowań naukowo-badawczych jest miasto Łódź okresu międzywojnia i jego wyjątkowe, prekursorskie działania podejmowane na rzecz dzieci sierocych.

    Bierze czynny udział w pracach zespołów badawczych, sesjach i konferencjach naukowych poświęconych szeroko rozumianej opiece nad dzieckiem. Jest autorką ponad 50 artykułów 
    z zakresu wymienionej problematyki, oraz autorką monografii „Instytucje opieki nad dzieckiem w międzywojennej Łodzi”, Wydawnictwo WSHE, Łódź 2002.

  •  dr Katarzyna Wypiorczyk-Przygoda 

    Wieloletni nauczyciel akademicki posiadający kilkunastoletnie doświadczenie dydaktyczne w zakresie prowadzenia zajęć akademickich z dziedziny pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, andragogiki i gerontologii dla studentów i słuchaczy studiów stacjonarnych, niestacjonarnych i podyplomowych.

    Interesuje się problematyką wychowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, a także problematyką andragogiczną, gerontologiczną oraz badaniami biograficznymi, szczególnie badaniem dróg edukacyjnych osób dorosłych.

    Posiada doświadczenie w pracy z dziećmi i dorosłymi w oparciu o nowoczesne metody nauczania.

  • dr Iwona Jankowska 

    Doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Nauczyciel dyplomowany, pedagog specjalny w zakresie resocjalizacji, socjoterapeuta, doradca zawodowy, negocjator i mediator, nauczyciel-wychowawca w placówce socjoterapeutycznej.

    Ukończyła studia podyplomowe min. w zakresie resocjalizacji, socjoterapii, oligofrenopedagogiki, edukacji dorosłych z elementami coachingu, doradztwa zawodowego, mediacji i negocjacji, bibliotekoznawstwa, wychowania do życia w rodzinie. Liczne kursy certyfikacyjne min. „Zarządzanie oświatą”, „Skuteczny terapeuta”, „Pomoc ofiarom przemocy seksualnej”, „Kształcenie w szkolnictwie specjalnym i integracyjnym”, etc.

    Ekspert MEN w zakresie awansu zawodowego nauczycieli. Lider zespołu egzaminatorów OKE. Opiekun nauczycieli stażystów. Wieloletni nauczyciel akademicki. Członek Zespołu Pedagogiki Społecznej PAN. Trener kadry dydaktycznej z zakresu pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Autorka programów studiów podyplomowych nadających kwalifikację do pracy edukacyjnej, terapeutyczno-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą.

    Specjalizuje się w tematyce edukacji dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym i niedostosowanej społecznie. Zajmuje się pedeutologią, a w szczególności problemami rozwoju zawodowego nauczycieli, propaguje metody coachingowe, wspierające prace współczesnego nauczyciela ze szczególnym uwzględnieniem roli tutora w procesie edukacyjno-wychowawczym. Organizator i współorganizator licznych konferencji

  • dr Marek Borowski 

    Doktor Nauk Społecznych o specjalności resocjalizacja, mgr polityki społecznej, skończył również studia podyplomowe z zakresu: zarządzania,  wychowania fizycznego, przygotowania pedagogicznego. Ukończył szkolenia i kursy z zakresu: mediacje szkolne i rówieśnicze, interwencja kryzysowa wobec dzieci i młodzieży, podstawy pracy coachingowej, zarządzanie ryzykiem w projekcie, metodyka project management.

    Przez 15 lat prowadził szkolenia z zakresu szeroko rozumianego zarządzania jakością, personelem, psychologii organizacji, zarządzania w organizacji w ramach holenderskiej firmy Kema Polska, Akademia Jakości oraz Human Managmet Sp. z.o.o. W tym czasie przygotował do certyfikacji ponad 100 firm. Na uczelni, jako adiunkt, pracuje od 2005 roku. Karierę akademicką rozpoczynał na APS w Warszawie oraz KUL w Stalowej Woli. W latach 2007-2019 był Dziekanem Wydziału Pedagogicznego w SWPW w Filii w Wyszkowie. Od 2019 roku jest adiunktem w Społecznej Akademii Nauk w Warszawie.

    Jest autorem i współautorem 15 książek w języku polskim i angielskim oraz 80 artykułów 
    z zakresu resocjalizacji, pedagogiki specjalnej, aksjologii.

    Pracuje w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii oraz prowadzi zajęcia z „walki w bliskim kontakcie” w Projekt Ranger. Prowadzi  również treningi samoobrony dla osób dorosłych i judo dla młodzieży szkolnej na każdym etapie edukacyjnym. Uczestniczył w Mistrzostwach Polski w judo form kata gdzie zdobył IV i V miejsce oraz Mistrzostwach Polski Tang Soo Do gdzie zdobył wicemistrzostwo Polski w kata. Jest posiadaczem 3 dana w judo, 1 dana w karate kyokushin, 1 kyu w karate shotokan oraz instruktorem samoobrony, kulturystyki i trenerem judo.