- O kierunku
- Specjalności
- Realizowane przedmioty
- Rekrutacja
- Opłaty
- Sztuczna inteligencja i eksploracja danych
- Sieci komputerowe i systemy operacyjne
- Aplikacje webowe i technologie grafiki komputerowej
- Technologie programowania
Celem tej specjalności jest kształcenie ukierunkowane przede wszystkim na zdobycie wiedzy i odpowiednich umiejętności w zakresie podstaw sztucznej inteligencji, a w szczególności eksploracji danych. Sztuczna inteligencja w ostatnich latach doświadcza ogromnego rozwoju, co obserwujemy w otaczającym nas świecie. Coraz więcej firm, nie tylko informatycznych, docenia korzyści wynikające ze stosowania metod sztucznej inteligencji. Dostępność coraz większej ilości danych i konieczność ich przetwarzania oraz analizy sprawia, że wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów o kompetencjach dotyczących uczenia maszynowego i pozyskiwania użytecznej wiedzy z danych. Znajomość metod sztucznej inteligencji jest bardzo przydatna w eksploracji danych, a także w rozwiązywaniu wielu innych, rzeczywistych problemów, na przykład:
- rozpoznawania obrazów,
- klasyfikacji obiektów,
- diagnostyki medycznej i technicznej.
Dlatego specjalność „Sztuczna inteligencja i eksploracja danych” wzbogaca studentów informatyki o znajomość podstawowych metod sztucznej inteligencji i umiejętność ich wykorzystania w różnych obszarach praktycznych zastosowań, m.in.
- w biznesie,
- bankowości,
- przemyśle,
- medycynie,
- nauce i edukacji,
- branży rozrywkowej,
- marketingu,
- turystyce.
Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z napływem nowych danych, wymagających ich szybkiego przetwarzania, analizy i podejmowania decyzji w oparciu o te dane, tam sztuczna inteligencja okazuje się niezwykle przydatna. Dane mogą być różnego typu: numeryczne, lingwistyczne, w postaci obrazów cyfrowych, dźwięku, sekwencji filmowych, plików tekstowych, itd. Eksploracja ogromnych zbiorów takich danych, z wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji, to bardzo ważny i ciekawy obszar działalności zawodowej dla absolwentów kierunku Informatyka. Wiedza i umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji dają też absolwentom tej specjalności możliwość zatrudnienia w firmach informatycznych, zajmujących się tworzeniem oprogramowania. Dotyczy to pracy programistycznej, w której istotną rolę pełnią algorytmy uczenia maszynowego oraz inne metody sztucznej inteligencji, a także tzw. hybrydowe systemy inteligentne, które znajdują coraz większe zastosowanie praktyczne.
W czasie studiów na tej specjalności studenci, mając opanowane umiejętności w zakresie narzędzi informatyki, przyswajają sobie wiedzę z zakresu:
- poznawania różnych repozytoriów danych oraz podstaw eksploracji danych
- metod wizualizacji danych - metod klasyfikacji i grupowania danych
- inteligentnych baz danych i hurtowni danych
- analizy różnych typów danych - metod wnioskowania na podstawie danych
- reprezentacji wiedzy w sztucznej inteligencji
- różnych rodzajów inteligentnych systemów obliczeniowych
- inteligentnych systemów hybrydowych i ich zastosowań
- systemów biometrycznych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
- metod rozpoznawania obrazów, dokumentów tekstowych, sygnałów dźwiękowych, itp.
- metod sztucznej inteligencji w internecie (Big Data, Internet Rzeczy, inteligentne wyszukiwarki internetowe)
- oprogramowania wykorzystywanego do uczenia maszynowego i innych zastosowań sztucznej inteligencji
- języka Python i bibliotek programistycznych dla algorytmów sztucznej inteligencji, m.in. tzw. głębokiego uczenia (Deep Learning)
- wykorzystania chmury obliczeniowej do rozwiązywania rzeczywistych problemów z zastosowaniem sztucznej inteligencji Systemy przetwarzania i wizualizacji danych.
Kończąc specjalność Sztuczna inteligencja i eksploracja danych znajdziesz pracę, jako:
Moduły realizowane w ramach specjalności:
- Systemy przetwarzania i wizualizacji danych
- Zagadnienia inżynierii wiedzy i wnioskowania
- Metody uczenia maszynowego
- Inteligentne bazy danych i hurtownie danych
- Metody rozpoznawania i przetwarzania obrazów
- Systemy biometryczne
- Rozproszone systemy akwizycji i przetwarzania danych
- Internet Rzeczy - Inteligentne wyszukiwarki internetowe
- Zastosowania biznesowe sztucznej inteligencji
- Big data i aplikacje w chmurze obliczeniowej
- Zastosowania i zagadnienia etyczne sztucznej inteligencji
- Programowanie systemów sztucznej inteligencji
Celem specjalności jest kształcenie w zakresie projektowania, eksploatacji i administracji sieci i systemów informatycznych. Studia koncentrują się na m.in.:
- lokalnych sieciach komputerowych i infrastrukturze teleinformatycznej,
- sieciowych systemach operacyjnych (w szczególności Linux oraz Windows),
- sieciach bezprzewodowych, bezpieczeństwie systemów sieciowych.
Absolwenci przygotowani są do pracy w ośrodkach projektujących systemy informatyczne przeznaczone dla różnych branż oraz w firmach wdrażających i eksploatujących systemy informatyczne oraz jako administratorzy rozległych i lokalnych sieci komputerowych.
W czasie studiów na tej specjalności studenci, mając opanowane umiejętności w zakresie narzędzi informatyki, przyswajają sobie wiedzę z zakresu:
- obsługi i podstaw administracji systemami operacyjnymi, w szczególności systemem Linux,
- budowy systemów otwartych: typu Linux oraz systemów BSD,
- sposobów licencjonowania systemów operacyjnych,
- sposobów licencjonowania systemów operacyjnych,
- podstaw administracji usługami katalogowymi, b
- bezpieczeństwa i projektowania zabezpieczeń w systemach komputerowych,
- tworzenia infrastruktury systemu informatycznego,
- budowy systemu XWindow,
- wstęp do programowania gniazd sieciowych oraz projektowania aplikacji KDE oraz Gnome,
- wykorzystania aplikacji do zarządzania urządzeniami sieciowymi (w szczególności aplikacji niekomercyjnych),
- tworzenia zaawansowanych aplikacji sieciowych.
Kończąc specjalność Sieci komputerowe i systemy operacyjne znajdziesz pracę, jako:
Przykładowe prace ze specjalności Sieci komputerowe i systemy operacyjne:
- Implementacja serwisu internetowego z ofertami pracy w języku PHP
- Strumieniowa transmisja wideo w sieciach bezprzewodowych
- Inteligentna Sieć Bezprzewodowa oparta na rozwiązaniu firmy CISCO
- System wspomagający zarządzanie pracą grupową na potrzeby realizacji projektów studenckich
- Wykorzystanie nowoczesnych technologii sieciowych w sieci Uniwersyteckiej XXI wieku
- Budowa urządzenia brzegowego w oparciu o dystrybucję BSD PFSENSE
- Anteny mikropaskowe w seciach WLAN
- Ukrywanie danych/Steganografia
- Wdrożenie Active Directory z polisami bezpieczeństwa dla wybranego przedsiębiorstwa
- Bezpieczeństwo sieci na poziomie routera brzegowego
- Rozwiązania bezpieczeństwa styku LAN-Internet w oparciu o zintegrowaną architekturę CISCO Systems Safe na przykładzie zastosowań w instytucjach szkolnictwa wyższego
- Next Generation SDH w teletransmisji sygnału telewizyjnego
- Wdrożenie usługi Active Direcory w przykładowym przedsiębiorstwie
- Implementacja usług WSUS, WDS, ADCS w sieci przedsiębiorstwa opartej na Active Directory
- Oprogramowanie systemu wbudowanego przekaźników programowalnych do sterowania pracą kotła grzewczego
- Implementacja QOS, na przykładzie urządzeń CISCO, w aspekcie wdrożenia usług VOIP na potrzeby SOHO\
- Projekt elementów bezpieczeństwa w firmie z wykorzystaniem systemu CLEAROS
- Rekonesans sieci bezprzewodowych - Wardriving
- Implementacja protokołu IPv6 w oparciu o rozwiązania firmy CISCO
- Raspberry Pi - miniaturowy komputer możliwości i zastosowanie
- Aplikacja do śledzenia trasy samochodu
- Zastosowanie protokołów routingu w zarządzaniu ruchem sieciowym w przykładowym przedsiębiorstwie
- Wdrożenie rozwiązania z obszaru bezpieczeństwa sieci komputerowych; Untangle Next Generation Firewall
- Implementacja systemu bezpieczeństwa w sieciach małych i średnich przedsiębiorstw
- Ansible jako rozwiązanie automatyzacji procesów IT w wybranym przedsiębiorstwie
- Wdrożenie w wybranym przedsiębiorstwie rozwiązania równoważenia obciążenia z wykorzystaniem systemu SAP_WEBDISPATCHER
Celem specjalności Aplikacje webowe i technologie grafiki komputerowej jest kształcenie ukierunkowane przede wszystkim na zdobycie odpowiednich umiejętności w zakresie wykorzystania narzędzi informatycznych do: budowy interfejsów graficznych i multimedialnych użytkownika (w szczególności zdalnych interfejsów, czyli aplikacji webowych), projektowania grafiki i animacji (dwu i trójwymiarowych) oraz wizualizacji danych i modeli (dwu i trójwymiarowych).
W trakcie nauki studenci rozwijają swoje umiejętności wykorzystania ogólnie stosowanych środowisk takich jak:
- środowiska projektowania i programowania witryn i aplikacji webowych (np. Dreamweaver, JavaScript, HTML5, CSS itp.),
- edytory grafiki rastrowej i wektorowej 2D (np.: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator lub Corel Draw),
- programy do budowy aplikacji multimedialnych (prezentacji, multimedialnych encyklopedii, przewodników itp.),
- programy do modelowania i tworzenia animacji w przestrzeni 3D (np.: 3D Studio Max lub Blender)
- programy do przetwarzania innych mediów takich jak: dźwięk i wideo.
Zdobyte umiejętności studenci wykorzystują do realizacji własnych projektów z rozmaitych obszarów: od prostych gier komputerowych lub aplikacji na urządzenia mobilne czy też witryn internetowych poczynając, a kończąc na elementach wirtualnej rzeczywistości i rozbudowanych portalach lub wortalach internetowych.
W ramach tej specjalności studenci rozwijają, uzupełniają i pogłębiają swoją wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie:
- wykorzystania środowisk budowy witryn i portali internetowych,
- budowy aplikacji multimedialnych (multimedialne encyklopedie, przewodniki, pomoce dydaktyczne itp.),
- budowy i zarządzania witrynami i portalami internetowymi,
- projektowania graficznego,
- wykorzystania różnorodnych technologii grafiki komputerowej do wizualizacji swoich własnych wizji artystycznych,
- tworzenia animacji i graficznych elementów interaktywnych stosowanych w komunikacji człowiek-komputer (UI/UX) oraz w innych interfejsach graficznych i multimedialnych użytkownika systemów komputerowych i sieciowych (np.: witryny, portale i wortale),
- podstawowych metod akwizycji i przetwarzania obrazu rastrowego w tym także metod przetwarzania zdjęć (nie tylko cyfrowych),
- podstawowych metod akwizycji, przetwarzania i osadzania dźwięku w aplikacjach multimedialnych,
- grafiki trójwymiarowej i wizualizacji obiektów przestrzennych,
- składu komputerowego oraz związanych z tą problematyką zasad oraz metod tworzenia i aplikacji publikacji prostych (np.: plakatów) i złożonych (np.: broszur reklamowych).
Najbardziej zaangażowani i zainteresowani studenci mają szansę poznać tajniki budowy gier komputerowych oraz budowy wirtualnej rzeczywistości.
Kończąc specjalność Aplikacje webowe i technologie grafiki komputerowej znajdziesz pracę, jako:
Kierunek dyplomowania „Aplikacje webowe i technologie grafiki komputerowej”:
- Projekt i implementacja front-end’u aplikacji sklepu internetowego w technologii Adobe Animate
- Autorska aplikacja infografiki interaktywnej w technologii TypeScript oraz z wykorzystaniem biblioteki GoJS
- Zastosowanie efektów specjalnych oraz technik montażu na przykładzie autorskiego filmu wideo
- Przykładowe metody digitalizacji map – wykorzystanie technologii grafiki komputerowej w kartografii
- Projekt materiałów multimedialnych dla celów kampanii społecznej poświęconej prowadzeniu aktywnego trybu życia
- Komputerowe wspomagania projektowania na przykładzie projektów automatów do haftowania tkanin
- Stanowisko do projektowania panoram sferycznych jako techniki wizualizacji 3D z wykorzystaniem obrazów cyfrowych 2D
- Wykorzystanie panoramy obiektowej i fotografii produktowej w handlu elektronicznym
- Reengineering witryny webowej na przykładzie firmy usługowo-handlowej
- Oprogramowanie wspomagające pracę z komputerem dla osób niedowidzących – projekt witryny społecznościowej w technologii CMS
- Analiza możliwości wykorzystania wybranych technologii grafiki komputerowej do projektowania katalogów klasycznych i multimedialnych
- Analiza wykorzystania różnych technologii grafiki komputerowej do budowy gier – od prostych modeli dwuwymiarowych do wirtualnych światów 3D i gier sieciowych
- Analiza możliwości wykorzystania wybranych technologii grafiki komputerowej do wykonania infografik animowanych.
Technologie programowania to specjalność, której celem jest ukierunkowanie studenta na projektowanie i implementację oraz – w dalszej kolejności – na testowanie, konserwację i administrowanie komponentami oprogramowania oraz systemami informatycznymi budowanymi w oparciu o te komponenty.
W ramach tej specjalności studenci rozwijają, uzupełniają i pogłębiają swoją wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie:
- tworzenia programów komputerowych w językach programowania niskiego i wysokiego poziomu,
- programowania z wykorzystaniem stylu obiektowego i funkcyjnego,
- budowania aplikacji wspierających działanie przedsiębiorstw, w tym:
- systemów klasy CRM i CMS,
- portali internetowych lokujących się w dziedzinie e-commerce,
- aplikacji gromadzących i analizujących dane o funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, wspierających podejmowanie decyzji biznesowych.
Poznając te obszary zastosowań języków i platform programistycznych student będzie miał sposobność zapoznania się z następującymi praktycznymi zagadnieniami związanymi z implementacją systemów informatycznych:
- tworzeniem oprogramowania w oparciu o modele wielowarstwowe,
- tworzeniem oprogramowania z wykorzystaniem wzorców projektowych,
- budową oprogramowania w oparciu o technologię Java Enterprise Edition (JEE),
- programowaniem z wykorzystaniem serwerów aplikacyjnych zgodnych ze standardem JEE,
- wykorzystaniem ram/szkieletów aplikacyjnych (ang. frameworks) zarządzających cyklem życia komponentów aplikacji, realizujących wzorzec Dependency Injection m. in. Google Guice oraz Springframework,
- integracją komponentów oprogramowania z użyciem platformy Java,
- projektowaniem i implementacją relacyjnych oraz sieciowych (grafowych) baz danych,
- wykorzystaniem API, ram programowych oraz komponentów realizujących mapowanie obiektowo-relacyjne (ORM, ang. Object-Relational Mapping), m. in. Java Persistence API oraz Hibernate,
- budową aplikacji WEB, w tym – wykorzystaniem technologii pozwalających na tworzenie
- bogatych interfejsów użytkownika działających w oparciu o przeglądarkę internetową.
Kończąc specjalność Technologie programowania znajdziesz pracę, jako:
Kierunek dyplomowania „Technologie programowania”:
- Automatyzacja procesów BackOffice z wykorzystaniem technologii RPA (Robotic Process Automation) na przykładzie autorskiego projektu
- Projekt i implementacja autorskiej aplikacji dla urządzeń mobilnych w postaci gry komputerowej
- Testowanie aplikacji – automatyzacja testów z wykorzystaniem framework’a Selenium
- Implementacja wzorca projektowego Page Object Pattern w automatyzacji testów funkcjonalnych aplikacji webowej
- Projekt i implementacja autorskiej aplikacji typu PWA (Progressive Web Applicaation) z wykorzystaniem frameworku Django
- Autorski projekt, implementacja webowej aplikacji bazodanowej z wykorzystaniem technologii PHP oraz framework’a Symfony