Studia I stopnia

Informatyka

Już od 340 zł za miesiąc

  • Sztuczna inteligencja i eksploracja danych
  • Sieci komputerowe i systemy operacyjne
  • Aplikacje webowe i technologie grafiki komputerowej
  • Technologie programowania

Celem tej specjalności jest kształcenie ukierunkowane przede wszystkim na zdobycie wiedzy i odpowiednich umiejętności w zakresie podstaw sztucznej inteligencji, a w szczególności eksploracji danych. Sztuczna inteligencja w ostatnich latach doświadcza ogromnego rozwoju, co obserwujemy w otaczającym nas świecie. Coraz więcej firm, nie tylko informatycznych, docenia korzyści wynikające ze stosowania metod sztucznej inteligencji. Dostępność coraz większej ilości danych i konieczność ich przetwarzania oraz analizy sprawia, że wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów o kompetencjach dotyczących uczenia maszynowego i pozyskiwania użytecznej wiedzy z danych. Znajomość metod sztucznej inteligencji jest bardzo przydatna w eksploracji danych, a także w rozwiązywaniu wielu innych, rzeczywistych problemów, na przykład:

  • rozpoznawania obrazów,
  • klasyfikacji obiektów,
  • diagnostyki medycznej i technicznej.

Dlatego specjalność „Sztuczna inteligencja i eksploracja danych” wzbogaca studentów informatyki o znajomość podstawowych metod sztucznej inteligencji i umiejętność ich wykorzystania w różnych obszarach praktycznych zastosowań, m.in.

  • w biznesie,
  • bankowości,
  • przemyśle,
  • medycynie,
  • nauce i edukacji,
  • branży rozrywkowej,
  • marketingu,
  • turystyce.

Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z napływem nowych danych, wymagających ich szybkiego przetwarzania, analizy i podejmowania decyzji w oparciu o te dane, tam sztuczna inteligencja okazuje się niezwykle przydatna. Dane mogą być różnego typu: numeryczne, lingwistyczne, w postaci obrazów cyfrowych, dźwięku, sekwencji filmowych, plików tekstowych, itd. Eksploracja ogromnych zbiorów takich danych, z wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji, to bardzo ważny i ciekawy obszar działalności zawodowej dla absolwentów kierunku Informatyka. Wiedza i umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji dają też absolwentom tej specjalności możliwość zatrudnienia w firmach informatycznych, zajmujących się tworzeniem oprogramowania. Dotyczy to pracy programistycznej, w której istotną rolę pełnią algorytmy uczenia maszynowego oraz inne metody sztucznej inteligencji, a także tzw. hybrydowe systemy inteligentne, które znajdują coraz większe zastosowanie praktyczne.

W czasie studiów na tej specjalności studenci, mając opanowane umiejętności w zakresie narzędzi informatyki, przyswajają sobie wiedzę z zakresu:

  • poznawania różnych repozytoriów danych oraz podstaw eksploracji danych
  • metod wizualizacji danych - metod klasyfikacji i grupowania danych
  • inteligentnych baz danych i hurtowni danych
  • analizy różnych typów danych - metod wnioskowania na podstawie danych
  • reprezentacji wiedzy w sztucznej inteligencji
  • różnych rodzajów inteligentnych systemów obliczeniowych
  • inteligentnych systemów hybrydowych i ich zastosowań
  • systemów biometrycznych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
  • metod rozpoznawania obrazów, dokumentów tekstowych, sygnałów dźwiękowych, itp.
  • metod sztucznej inteligencji w internecie (Big Data, Internet Rzeczy, inteligentne wyszukiwarki internetowe)
  • oprogramowania wykorzystywanego do uczenia maszynowego i innych zastosowań sztucznej inteligencji
  • języka Python i bibliotek programistycznych dla algorytmów sztucznej inteligencji, m.in. tzw. głębokiego uczenia (Deep Learning)
  • wykorzystania chmury obliczeniowej do rozwiązywania rzeczywistych problemów z zastosowaniem sztucznej inteligencji Systemy przetwarzania i wizualizacji danych.

 Kończąc specjalność Sztuczna inteligencja i eksploracja danych znajdziesz pracę, jako:

Moduły realizowane w ramach specjalności:

  • Systemy przetwarzania i wizualizacji danych
  • Zagadnienia inżynierii wiedzy i wnioskowania
  • Metody uczenia maszynowego
  • Inteligentne bazy danych i hurtownie danych
  • Metody rozpoznawania i przetwarzania obrazów
  • Systemy biometryczne
  • Rozproszone systemy akwizycji i przetwarzania danych
  • Internet Rzeczy - Inteligentne wyszukiwarki internetowe
  • Zastosowania biznesowe sztucznej inteligencji
  • Big data i aplikacje w chmurze obliczeniowej
  • Zastosowania i zagadnienia etyczne sztucznej inteligencji
  • Programowanie systemów sztucznej inteligencji

Celem specjalności jest kształcenie w zakresie projektowania, eksploatacji i administracji sieci i systemów informatycznych. Studia koncentrują się na m.in.:

  • lokalnych sieciach komputerowych i infrastrukturze teleinformatycznej,
  • sieciowych systemach operacyjnych (w szczególności Linux oraz Windows),
  • sieciach bezprzewodowych, bezpieczeństwie systemów sieciowych.

Absolwenci przygotowani są do pracy w ośrodkach projektujących systemy informatyczne przeznaczone dla różnych branż oraz w firmach wdrażających i eksploatujących systemy informatyczne oraz jako administratorzy rozległych i lokalnych sieci komputerowych.

W czasie studiów na tej specjalności studenci, mając opanowane umiejętności w zakresie narzędzi informatyki, przyswajają sobie wiedzę z zakresu:

  • obsługi i podstaw administracji systemami operacyjnymi, w szczególności systemem Linux,
  • budowy systemów otwartych: typu Linux oraz systemów BSD,
  • sposobów licencjonowania systemów operacyjnych,
  • sposobów licencjonowania systemów operacyjnych,
  • podstaw administracji usługami katalogowymi, b
  • bezpieczeństwa i projektowania zabezpieczeń w systemach komputerowych,
  • tworzenia infrastruktury systemu informatycznego,
  • budowy systemu XWindow,
  • wstęp do programowania gniazd sieciowych oraz projektowania aplikacji KDE oraz Gnome,
  • wykorzystania aplikacji do zarządzania urządzeniami sieciowymi (w szczególności aplikacji niekomercyjnych),
  • tworzenia zaawansowanych aplikacji sieciowych.

 

Kończąc specjalność Sieci komputerowe i systemy operacyjne znajdziesz pracę, jako:

Przykładowe prace ze specjalności Sieci komputerowe i systemy operacyjne:

  • Implementacja serwisu internetowego z ofertami pracy w języku PHP
  • Strumieniowa transmisja wideo w sieciach bezprzewodowych
  • Inteligentna Sieć Bezprzewodowa oparta na rozwiązaniu firmy CISCO
  • System wspomagający zarządzanie pracą grupową na potrzeby realizacji projektów studenckich
  • Wykorzystanie nowoczesnych technologii sieciowych w sieci Uniwersyteckiej XXI wieku
  • Budowa urządzenia brzegowego w oparciu o dystrybucję BSD PFSENSE
  • Anteny mikropaskowe w seciach WLAN
  • Ukrywanie danych/Steganografia
  • Wdrożenie Active Directory z polisami bezpieczeństwa dla wybranego przedsiębiorstwa
  • Bezpieczeństwo sieci na poziomie routera brzegowego
  • Rozwiązania bezpieczeństwa styku LAN-Internet w oparciu o zintegrowaną architekturę CISCO Systems Safe na przykładzie zastosowań w instytucjach szkolnictwa wyższego
  • Next Generation SDH w teletransmisji sygnału telewizyjnego
  • Wdrożenie usługi Active Direcory w przykładowym przedsiębiorstwie
  • Implementacja usług WSUS, WDS, ADCS w sieci przedsiębiorstwa opartej na Active Directory
  • Oprogramowanie systemu wbudowanego przekaźników programowalnych do sterowania pracą kotła grzewczego
  • Implementacja QOS, na przykładzie urządzeń CISCO, w aspekcie wdrożenia usług VOIP na potrzeby SOHO\
  • Projekt elementów bezpieczeństwa w firmie z wykorzystaniem systemu CLEAROS
  • Rekonesans sieci bezprzewodowych - Wardriving
  • Implementacja protokołu IPv6 w oparciu o rozwiązania firmy CISCO
  • Raspberry Pi - miniaturowy komputer możliwości i zastosowanie
  • Aplikacja do śledzenia trasy samochodu
  • Zastosowanie protokołów routingu w zarządzaniu ruchem sieciowym w przykładowym przedsiębiorstwie
  • Wdrożenie rozwiązania z obszaru bezpieczeństwa sieci komputerowych; Untangle Next Generation Firewall
  • Implementacja systemu bezpieczeństwa w sieciach małych i średnich przedsiębiorstw
  • Ansible jako rozwiązanie automatyzacji procesów IT w wybranym przedsiębiorstwie
  • Wdrożenie w wybranym przedsiębiorstwie rozwiązania równoważenia obciążenia z wykorzystaniem systemu SAP_WEBDISPATCHER

Celem specjalności jest kształcenie ukierunkowane przede wszystkim na zdobycie odpowiednich umiejętności w zakresie wykorzystania narzędzi informatycznych do:

  • budowy interfejsów graficznych i multimedialnych użytkownika (w szczególności zdalnych interfejsów, czyli aplikacji webowych),
  • projektowania grafiki i animacji (dwu- i trójwymiarowych)
  • wizualizacji danych i modeli (dwu i trójwymiarowych).

 

 

W trakcie nauki studenci rozwijają swoje umiejętności wykorzystania ogólnie stosowanych środowisk takich jak:

  • środowiska projektowania i programowania witryn i aplikacji webowych (np. Dreamweaver, JavaScript, HTML5, CSS itp.),
  • edytory grafiki rastrowej i wektorowej 2D (np.: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator lub Corel Draw),
  • programy do budowy aplikacji multimedialnych (prezentacji, multimedialnych encyklopedii, przewodników itp.),
  • programy do modelowania i tworzenia animacji w przestrzeni 3D (np.: 3D Studio Max lub Blender)
  • programy do przetwarzania innych mediów takich jak: dźwięk i wideo.

Zdobyte umiejętności studenci wykorzystują do realizacji własnych projektów z rozmaitych obszarów: od prostych gier komputerowych lub aplikacji na urządzenia mobilne czy też witryn internetowych poczynając, a kończąc na elementach wirtualnej rzeczywistości i rozbudowanych portalach lub wortalach internetowych.

W ramach tej specjalności studenci rozwijają, uzupełniają i pogłębiają swoją wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie:

  • wykorzystania środowisk budowy witryn i portali internetowych,
  • budowy aplikacji multimedialnych (multimedialne encyklopedie, przewodniki, pomoce dydaktyczne itp.),
  • budowy i zarządzania witrynami i portalami internetowymi,
  • projektowania graficznego,
  • wykorzystania różnorodnych technologii grafiki komputerowej do wizualizacji swoich własnych wizji artystycznych,
  • tworzenia animacji i graficznych elementów interaktywnych stosowanych w komunikacji człowiek-komputer (UI/UX) oraz w innych interfejsach graficznych i multimedialnych użytkownika systemów komputerowych i sieciowych (np.: witryny, portale i wortale),
  • podstawowych metod akwizycji i przetwarzania obrazu rastrowego w tym także metod przetwarzania zdjęć (nie tylko cyfrowych),
  • podstawowych metod akwizycji, przetwarzania i osadzania dźwięku w aplikacjach multimedialnych,
  • grafiki trójwymiarowej i wizualizacji obiektów przestrzennych,
  • składu komputerowego oraz związanych z tą problematyką zasad oraz metod tworzenia i aplikacji publikacji prostych (np.: plakatów) i złożonych (np.: broszur reklamowych).

 

Najbardziej zaangażowani i zainteresowani studenci mają szansę poznać tajniki budowy gier komputerowych oraz budowy wirtualnej rzeczywistości.

 

Kończąc specjalność Aplikacje webowe i technologie grafiki komputerowej znajdziesz pracę, jako:

Kierunek dyplomowania „Aplikacje webowe i technologie grafiki komputerowej”:

  • Projekt i implementacja front-end’u aplikacji sklepu internetowego w technologii Adobe Animate
  • Autorska aplikacja infografiki interaktywnej w technologii TypeScript oraz z wykorzystaniem biblioteki GoJS
  • Zastosowanie efektów specjalnych oraz technik montażu na przykładzie autorskiego filmu wideo
  • Przykładowe metody digitalizacji map – wykorzystanie technologii grafiki komputerowej w kartografii
  • Projekt materiałów multimedialnych dla celów kampanii społecznej poświęconej prowadzeniu aktywnego trybu życia
  • Komputerowe wspomagania projektowania na przykładzie projektów automatów do haftowania tkanin
  • Stanowisko do projektowania panoram sferycznych jako techniki wizualizacji 3D z wykorzystaniem obrazów cyfrowych 2D
  • Wykorzystanie panoramy obiektowej i fotografii produktowej w handlu elektronicznym
  • Reengineering witryny webowej na przykładzie firmy usługowo-handlowej
  • Oprogramowanie wspomagające pracę z komputerem dla osób niedowidzących – projekt witryny społecznościowej w technologii CMS
  • Analiza możliwości wykorzystania wybranych technologii grafiki komputerowej do projektowania katalogów klasycznych i multimedialnych
  • Analiza wykorzystania różnych technologii grafiki komputerowej do budowy gier – od prostych modeli dwuwymiarowych do wirtualnych światów 3D i gier sieciowych
  • Analiza możliwości wykorzystania wybranych technologii grafiki komputerowej do wykonania infografik animowanych.

Technologie programowania to specjalność, której celem jest ukierunkowanie studenta na projektowanie i implementację oraz – w dalszej kolejności – na testowanie, konserwację i administrowanie komponentami oprogramowania oraz systemami informatycznymi budowanymi w oparciu o te komponenty.

W ramach tej specjalności studenci rozwijają, uzupełniają i pogłębiają swoją wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie:

  • tworzenia programów komputerowych w językach programowania niskiego i wysokiego poziomu,
  • programowania z wykorzystaniem stylu obiektowego i funkcyjnego,
  • budowania aplikacji wspierających działanie przedsiębiorstw, w tym:
    • systemów klasy CRM i CMS,
    • portali internetowych lokujących się w dziedzinie e-commerce,
    • aplikacji gromadzących i analizujących dane o funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, wspierających podejmowanie decyzji biznesowych.

Poznając te obszary zastosowań języków i platform programistycznych student będzie miał sposobność zapoznania się z następującymi praktycznymi zagadnieniami związanymi z implementacją systemów informatycznych:

  • tworzeniem oprogramowania w oparciu o modele wielowarstwowe,
  • tworzeniem oprogramowania z wykorzystaniem wzorców projektowych,
  • budową oprogramowania w oparciu o technologię Java Enterprise Edition (JEE),
  • programowaniem z wykorzystaniem serwerów aplikacyjnych zgodnych ze standardem JEE,
  • wykorzystaniem ram/szkieletów aplikacyjnych (ang. frameworks) zarządzających cyklem życia komponentów aplikacji, realizujących wzorzec Dependency Injection m. in. Google Guice oraz Springframework,
  • integracją komponentów oprogramowania z użyciem platformy Java,
  • projektowaniem i implementacją relacyjnych oraz sieciowych (grafowych) baz danych,
  • wykorzystaniem API, ram programowych oraz komponentów realizujących mapowanie obiektowo-relacyjne (ORM, ang. Object-Relational Mapping), m. in. Java Persistence API oraz Hibernate,
  • budową aplikacji WEB, w tym – wykorzystaniem technologii pozwalających na tworzenie
  • bogatych interfejsów użytkownika działających w oparciu o przeglądarkę internetową.

Kończąc specjalność Technologie programowania znajdziesz pracę, jako:

Kierunek dyplomowania „Technologie programowania”:

  • Automatyzacja procesów BackOffice z wykorzystaniem technologii RPA (Robotic Process Automation) na przykładzie autorskiego projektu
  • Projekt i implementacja autorskiej aplikacji dla urządzeń mobilnych w postaci gry komputerowej
  • Testowanie aplikacji – automatyzacja testów z wykorzystaniem framework’a Selenium
  • Implementacja wzorca projektowego Page Object Pattern w automatyzacji testów funkcjonalnych aplikacji webowej
  • Projekt i implementacja autorskiej aplikacji typu PWA (Progressive Web Applicaation) z wykorzystaniem frameworku Django
  • Autorski projekt, implementacja webowej aplikacji bazodanowej z wykorzystaniem technologii PHP oraz framework’a Symfony